Een smeltende gletsjer trotseren.

Na 88 opdrachten tot een goed einde te hebben gebracht wonnen de Duurzame Doerakken de Eco crazy 88. Daarmee werden zij het duurzaamste studentenhuis van Utrecht en het leverde hun een indrukwekkende klimaatreis naar Noorwegen op. Ze hebben de gevolgen van klimaatverandering van dichtbij bekeken, onder andere door een smeltende gletsjer te beklimmen. Lees en bekijk hier hun avontuur!

Het was een lange reis naar Noorwegen; 24 uur in de bus om precies te zijn. Maar de reis begon eigenlijk al in februari, toen we de eerste opdrachten van de Eco crazy 88 kregen. Wij, de Duurzame Doerakken, waren al langer een milieubewuste groep. Toch hebben we nog wat extra stappen gezet naar een nóg groener leven. Insecten eten, koud douchen en alle gloeilampen vervangen door ledlampen. Het bewijs is er, bekijk de aflevering van Koffietijd voor een letterlijk kijkje in onze keuken. Na een aantal opdrachten grepen we al snel de koppositie en lieten die niet meer los. Al voelden we af en toe de hete adem van andere teams als Team Polle en IBB 97 in onze nek. We gingen vol vertrouwen en al bomen knuffelend naar de overwinning. Na 88 opdrachten stonden we dan eindelijk met die cheque in onze handen. Wij mochten naar Noorwegen!

Onze reis ging ter land, ter zee, maar niet in de lucht. Zo bespaarden we tot 15 keer CO2-uitstoot! Eerste tussenstop: Oslo. Zo’n reis maakt dorstig, dus tijd voor een biertje. Vooraf werden we al gewaarschuwd voor de hoge prijzen in Noorwegen. Dit bleek niet te zijn overdreven. Een biertje kost omgerekend al snel 10 euro. Maar met wat speurwerk waren er gelukkig toch betaalbare tentjes te vinden waar je zelfs biologisch kon eten en drinken. We vonden zelfs een pub waar ze bier schonken voor 6,60 euro, een schijntje.

Het echte avontuur moest dan nog beginnen. Na twee dagen Oslo namen we afscheid van het comfortabele stadsleven, en vertrokken we naar Odda. Vanaf nu zou een intensief programma volgen. Te beginnen met een wandeling naar Trolltunga, Noors voor Trollentong.

Op de trollen tong rots in Hardanger, Noorwegen

Door de wind en de regen voerde het pad ons over steile hellingen en glibberige rotsen. De mueslirepen die we bij ons hadden waren hard nodig om ons energieniveau op peil te houden tijdens deze 11 uur(!) durende wandeling. Maar de bestemming was het dubbel en dwars waard. Waar een paar gebakken krekels en ledlampen je wel niet kunnen brengen. Tijdens de Eco Crazy 88 hebben wij ons aangeleerd zoveel mogelijk koud te douchen, maar na zo’n inspannende tocht is de verleiding van een lange warme douche groot. Gelukkig werden we op de camping voor deze verleiding behoed door een boiler die ons slechts twee minuten warm water per persoon gunde. Het avontuur ging nog verder. De dag erna stond een zeekajaktocht op het programma. De aarde warmt dan wel op, maar Noorwegen is qua klimaat (nog) niet te vergelijken met Spanje, en dus hadden we opnieuw te maken met regen en wind. Over de woeste golven legden we in twee uurtjes tijd zo’n 10 kilometer af op de Noorse fjorden. Het grootste avontuur moest nog komen: een tocht over de Folgefonnagletsjer. Zonder precies te weten wat ons te wachten zou staan ontmoetten we onze Nederlandse gids ’s ochtends op de camping. We begonnen aan een rustige wandeling – zo leek het. Na een uurtje lopen moesten we toch even slikken. De gletsjer doemde voor ons op. Maar het pad er naar toe hield ook op. Het enige wat ons nog scheidde van de voet van de gletsjer was een woest kolkende rivier. Een paar meter bij ons vandaan konden we nog de restanten van een ingestorte brug zien. Een manier om over te steken leek er niet. Het enige wat in verbinding stond met de overkant waren twee dunne kabeltjes die een aantal meter boven het water waren gespannen. Terwijl onze gids rustig de touwen begon vast te maken aan de kabels, keken we elkaar even beduusd aan. “Moeten we hier overheen? Die overtocht bleek verrassend simpel. De gids wist ons veilig gezekerd aan het touw één voor één comfortabel naar overkant te trekken. Zo gingen we rustig hangend boven een oorverdovend wilde rivier op weg naar de voet van de gletsjer.

Op weg naar de Folgefonnagletsjer.

Vanaf nu ging onze tocht over ijs en sneeuw omhoog. Dat betekende sneeuwspikes aan en we werden in een rijtje aan een touw vastgemaakt, zodat het gewicht van de rest kon voorkomen dat iemand in vrije val in een ijsspelonk zou storten. De gletsjer was waanzinnig mooi om te zien. Op veel plekken was de kleur van het ijs blauw. Om ons een extra mooi inkijkje te geven leidde onze gids ons over smalle strookjes ijs tussen diepe gaten in. Voorzichtigheid was geboden bij elke stap, maar zo konden we goed de prachtige blauwe ijswanden zien in de spelonken en de ronde gaten die zich in het ijs vormden.

Onze tocht over de Folgefonnagletsjer.

Helaas smelten door de warme zomers van de voorbije jaren de gletsjers in een rap tempo. Sinds 2005 is de ijsdikte van de Folgefonnagletsjer al 7 meter afgenomen. Ook wij konden met eigen ogen zien hoe het ijs afbrokkelde. Om ons heen zagen en hoorden we stukken ijs loskomen en in de diepte verdwijnen. Aan de top van de gletsjer zagen we een grote sneeuwhoop vanuit het niets honderden meters naar beneden schuiven.

De gletsjer liet ook op een andere manier nog zien hoe de menselijke consumptie impact heeft op de natuur. Niet alleen was de gletsjer wit van de sneeuw en blauw van het ijs, maar op veel stukken ook zwart. De neergeslagen zwarte deeltjes uitstoot van de fabrieken in Odda. Als de opwarming van de aarde zo verder gaat zal 98% van de gletsjers in Noorwegen zijn verdwenen aan het eind van deze eeuw.

Onder de indruk van de gletsjer daalden we zonder problemen af. De klimaatreis kwam nu ten einde. Zo zie je maar dat de gaskraan dichtdraaien, koud douchen en veganistisch eten een verschil kunnen maken. We hebben niet alleen energie bespaard, het heeft ons ook nog een indrukwekkende reis naar Noorwegen opgeleverd. Als mensen en bedrijven massaal energie gaan besparen levert dat nog veel meer op. We kunnen klimaatverandering stoppen en gletsjers zoals de Folgefonna behouden.

Wil jij je ook inzetten om energie te besparen? Met hulp van de Koelnessmeter is dat echt super makkelijk.

Ps. Deze reis is mogelijk gemaakt door freestylevakanties en was de hoofdprijs van The Eco Crazy 88 studentenbattle, georganiseerd door #nmu #koelestudenten #jma